Sabtu, 11 Oktober 2008

Aduhai Kampungku!

Aku nak ajak jenjalan jap kat area umah aku di Kampung Bandar, Kampung Gajah, Perak. Takyah jalan jauh2. Kat keliling umah je. Haaa...jom!

Ini laman rumah kat kampung aku. Damai je mata memandang, penuh dengan pokok buah-buahan macam durian, rambutan dan juga manggis. Jalan depan sikit dah jumpa Sungai Perak.

Ni pulak, pokok jambu air yang berbuah sepanjang tahun. Tak reti nak cuti! Alhamdulillah...syukur, bagus kau pokok! Pokok jambu ni kat belah kiri umah aku je.

Yang ni pulak, kolam terbiar...kat depan sikit dari pokok rambutan dalam gambar yang mula2 tadi. Next to this kolam, Sungai Perak la. Cerita di sebalik kolam ni, asalnya nak ternak Udang Galah. Tapi projek tak berapa menjadi. Lepas tu, bela pulak ikan lampam...boleh la buat makan. Tapi aku mmg tak berapa berkenan ikan sungai ni, rugi tul! Abis ikan lampam, terus terbiar je. Lintah banyak dalam kolam ni. Nanti la, bila projek ternakan lintah aku start nanti, boleh cedok lintah dari kolam ni je! Hahahaha...tapi aku dah plan nak bela ikan talapia dalam kolam ni. InsyaAllah....


Okeh...jom tengok ternakan abah ngan mak aku pulak ek!

Yang ni reban kambing abah aku. Ada la dalam 2-3 belas ekor kambingnya. Tapi sekarang ni dah tak bela lagi dah sebab abah aku dah tua, dah tak larat. Aku pun tak bagi lagi dia buat keje2 yang memerlukan kudrat ni. Sian abah....duduk rehat je la abah ye?

Anak kambing ni memang comel giler. Macam tau je aku nak amik gambar dia, pandai posing lak tu...tengok tu...senyum kemain lebor!

Okeh...yang ni part mak aku pulak. Biasa la...ini ayam-ayam dia. Mak aku kata, elok bela ayam ni sebab kalau ada nasik lebih yang tak abis, takyah membazir sebab boleh bagi ayam makan. Tapi kitorang kalau nak makan ayam, beli kat pasar je. Susah benor tangkap ayam2 mak aku ni. Beli je terus kat pasar, siap dah bersih dari bulu2 lagi! Senang...


Haaaa...tadi tu ternakan luar rumah. Kali ni kita tgk lak ternakan mak aku yang kat dalam rumah. Nak bagi depa ni makan, macam nak bagi orang makan gak. Makannya nak lauk ikan goreng atau kepala ikan rebus, baru berselera. Ngada-ngada...


Tengok la muka protes dia ni....kemain lagi!Bukannya apa, dia bengang sebab aku kacau dia nak tido sebab nak tangkap gambor dia. Tu yang posing terpaksa tu! Kah kah kah! Ni kucing kesayangan mak aku, namanya "Nomey"...mak aku ni kalau dapat timang kucing, mengalahkan timang cucu. Sesekali tu jeles gak aku tengok. Sesekali je la....

Tiada ulasan: